NEGALIOS REFORMA NEŽINIUKŲ KRAŠTE
NEGALIOS REFORMA NEŽINIUKŲ KRAŠTE:
NEĮGALIŲJŲ ASMENŲ ORAUS GYVENIMO UŽTIKRINIMAS LIETUVOJE, ARBA KAIP ĮVEIKTI BAIMĘ, SUKELTĄ DĖL NEŽINOJIMO IR INFORMACIJOS STYGIAUS BEI GAUSIŲ MELAGIENŲ, DISKRIMINACIJOS IR PLINTANČIŲ PASIPELNYMO TENDENCIJŲ TAIKANT INFORMACIJOS RIBOJIMĄ IR NET JOS NETEIKIMĄ TIEMS, KURIEMS JI BŪTINA
2024-10-07
- PADĖTIS ŠIURPOKA
NEGALIOS REFORMOS LIETUVOJE PIRMIEJI VYKDYMO METAI EINA Į PABAIGĄ, TAČIAU FAKTAS TAS, KAD NET NEMAŽAS BŪRYS MEDIKŲ SU MAGISTRŲ LAIPSNIAIS IR JAU BAIGUSIŲJŲ REZIDENTŪRAS NEŽINO, KAS YRA TAS DALYVUMAS IR KOKIUS DOKUMENTUS PACIENTŲ PRAŠYMU TURI SUTVARKYTI ŠEIMOS GYDYTOJAS AR GYDANTYSIS GYDYTOJAS PACIENTUI ESANT LIGONINĖJE, KITOJE STACIONARIOJE GYDYMO INSTITUCIJOJE, JEI ASMUO ATITINKA KRITERIJUS NAGALIOS LYGIUI NUSTATYTI IR VĖLIAU IŠRŪPINTI JAM DALYVUMO LYGIO DOKUMENTUS, KAS NULEMIA JO FINANSINIO SAUGUMO UŽTIKRINIMĄ IR PRIEŽIŪRĄ, KOKIOS PATS ASMUO PAGEIDAUJA IR PASIRENKA.
Pačių asmenų su negalia ar tų, kurie patyrė traumas, sužalojimus tarnyboje, kitur, susižalojo sveikatą dirbdami, turi įgimtų patologijų, gausius rinkinius grėsmingų ligų ir sveikatos sutrikimų, priklausomybių, žinios apie dalyvumo lygio nustatymo procedūras, tvarką, taisykles, reikalingas aplankyti institucijas ar kreiptis į jas, jų atstovus nuotoliu, yra iš esmės ne tik su spragomis. Tie asmenys informacijos, kuri jiems būtina, iš viso neturi ar turi ją klaidinančio pobūdžio. Aiškinimo darbai nepravedami, komentarų, kuriuos suprastų patys neįgalieji, kaip ir nėra.
Šiame itin dideliame informacijos vakuume būtinybė asmenims sukurti sąlygas, kad jie būtų aprūpinti jiems būtina prieiga prie informacijos, jiems reikalingų ir norimų, o ne prievarta siūlomų, lyg jos būtų privalomos ir būtinos, paslaugų, norimas paslaugas, prekes galėtų tiesiog nusipirkti patys, o ne būdami, pavyzdžiui, akli, negalintys vaikščioti, it elgetos slankioti nuo kabineto prie kabineto ir laukti išmaldos --- kelių procedūrų už dyką, kompensuojamų vaistų, kurie išties niokoja jų sveikatos likučius, luošina, ar nekokybiškų dantų protezų, nuo kurių jiems į burną ir virškinamąjį traktą įsimeta onkologinės ligos ir panašiai. Vardinti galima be galo.
Todėl startinė išvada yra tokia: NEĮGALIŲJŲ ASMENŲ ORAUS GYVENIMO UŽTIKRINIMAS LIETUVOJE YRA VISO LABO MOKSLINĖS FANTASTIKOS SRITIS. Asmenys su negalia ne tik kad žeminami, niekinami, įžeidinėjami, patiria visų įmanomų rūšių smurtą ne tik iš savo artimųjų, bet ir iš kaimynų, tiesiog viešajame transporte, viešosiose erdvėse. Jie neturi kam pasiskųsti, jei jų visas pinigines pajamas perima užlėkę it uraganas į jų nuosavus namus jų pačių tėvai ar vaikai, dėdės ar pusseserės bei sūnėnas su sutuoktine, kuri yra garsi medikė, bet nuolatos jai stinga pinigų vis naujai „grožio“ procedūrai ar egzotinei kelionei apmokėti ir todėl ji drąsiai atima visus pinigų likučius iš neįgalios savo sutuoktinio tetos. Tai tik apibendrintas ir labai švelnus atvejis.
Įsidėmėtina:
Negalios reforma pradėta nuo 2024 m. pradžios. Pamatas jai yra pirmiausia praėjusiųjų finansinių metų situacija. 2023 m. Lietuvoje daugiausiai sąnaudų teko socialinės apsaugos sričiai – 5,1 mlrd. eurų (30 proc.) ir jos, palyginus su 2022 m., padidėjo 11 proc. Visą 2023 m. Lietuvos Respublikos valstybės finansinę ataskaitą rasite čia: <https://finmin.lrv.lt/lt/aktualus-valstybes-finansu-duomenys/valstybes-metiniu-finansiniu-ataskaitu-rinkiniai/>.
Bet kas supranta, jog vyksta nuolatiniai pensijų ir kitų išmokų didinimai, tačiau nedaroma nieko arba beveik nieko, kas yra ne mažiau svarbu, nei infliacijos suvalgytų pinigėlių perdalinimas, perskirstymas PVM triukų taikymo būdu prieš tai jų prisiskolinus ir tas milžiniškas skolas užkrovus ant mūsų vaikų, anūkų, proanūkių pečių. Taigi, 2024 m. socialinei sričiai numatyta dar daugiau lėšų, tačiau visame tame dingo pagrindinis ir gyvybiškai svarbiausias efektyviai, o ne švaistūniškai finansuoti klausimas ir jo sprendimas --- asmenų su negalia, mažiau galimybių turinčiųjų ir pažeidžiamiausių asmenų aprūpinimas jiems būtina informacija, be kurios joks orus gyvenimas ir jų teisių užtikrinimas nepasiekiams iš viso.
Galimai vyksta tik viešųjų pinigų korupcinis švaistymas ir jo mastai pagal grobstymo nachališkumo lygį neįtikėtini. Be to, vieša paslaptis yra ir tai, jog Lietuvoje labiausiai korumpuota sritis yra būtent nuo pat 1990 m. įsikerojusi socialinės apsaugos ir darbo rinkos valdymo sistema, tarpstanti neįtikėtino lygio žmogiškųjų išteklių nuvertinimo, neinvestavimo į žmones iš viso, o sutelkiant visas įmanomas investicijas daugiausia į statybų, renovacijų sektorius, trinkelių dėliojimų darbus, kur itin nesunku tiesiog plauti viešuosius pinigus, aplinkoje. Neįtikėtini pažeidimai ir žmonių, gebančiųjų kurti pridėtinę vertę, eksploatacijos plotmėje, kas galų gale nulėmė didelį Lietuvos atsilikimą, kai kalba eina apie darbo našumą, pridedamosios vertės kūrimą, kadangi tie gabesnieji ir kūrybingi, aukštos kvalifikacijos asmenys paprasčiausiai atsisako dirbti ar eiti bet kokios rūšies tarnybą Lietuvoje iš viso, jie nekuria ir jokių savo verslų, nes būdami pakankamai gerai išprusę, suvokia, jog tą daryti Lietuvoje būtų daugiau nei beprotybė. Tikėtina pasekmė --- nuosmukis visomis prasmėmis, ne tik BVP mažėjimas. Ir ką tai reiškia? O gi tą: finansuoti tą negalios reformos įgyvendinimą gali būti vis sunkiau. Silpniausieji visuomenės nariai gali būti palikti tiesiog likimo valiai, ką jau matėme per 2020-2022 metų COVID-19 karantinų laikotarpį Lietuvoje.
Atskira tema tyrimui būtų asmenų su negalia eksploatacija darbo rinkoje ir kūrybinėse industrijose, jų intelektinės produkcijos elementarios vagystės, gausa darbo, kūrybos rezultatų, išradimų, už kuriuos jie negauna jokio atlygio iš viso ir dar daugiau --- jų, kaip išradimų, patentų, unikalių pasiūlymų, duodančių milžinišką pridedamąją vertę, originalių meno kūrinių autorių, vardai, pavardės tiesiog neegzistuoja. Tai yra, iš jų atimamos net autorių teisės, nekalbant jau apie tai, kokios pinigų sumos yra skiriamos inovacijų, išradimų, meno kūrinių autoriams ir kokias paveldėjimo teises įgyja jų vaikai, anūkai, t.t.
Lietuvoje išties gyvename iškreiptų veidrodžių karalystėje, kuri yra ne tik nykštukinė, bet ir pasišiukšlinusi galingai Žmogaus teisių srityje plačiąja prasme. Lakmuso popierėlis šiuo klausimu yra asmenų su negalia situacija Lietuvoje.
Nuo 2024 metų sausio 1-osios gyvename dar ir negalios reformos aplinkybėmis. Tačiau apie tą reformą elementariausių ir būtiniausių žinių neturi net medikai, kurie yra įdarbinti prie sužalotų, traumas patyrusiųjų asmenų pirminio priėmimo ir pirmosios pagalbos suteikimo darbų. Tokia yra situacija ir tas kelia šiurpą.
Publikacijos apie negalios reformą periodiniame e-leidinyje „Padėkime sau՚19“ <https://www.leidinyssau.lt/> yra šios:
VERŽTIS DIRŽUS, AR DAR GALIMA TOLIAU GYVENTI AMŽINAME BALIUJE?
ŠIANDIEN PENSIJĄ GAUNATE, BET RYTOJ JOS GALITE JAU IR NEBEGAUTI
KAIP GAUTI KUO DAUGIAU DALINAMŲ VALDIŠKŲ PINIGŲ, KOMPENSACIJŲ IR PASLAUGŲ? ARBA: ČIUMPAM, GRIEBIAM, KAS DAR LIKO!
KODĖL SENJORAI JONAS IR ONA NUSIPELNĖ GYVENTI GERIAU, O ZOSĖ SU JUOZU – NE?
BRANGO, BRANGSTA, O KAD NEBEBRANGS, TIKĖTIS NAIVU
NAUJIENOS IŠ JT ŽTT 55-osios SESIJOS: DEŠIMTMETIS PASTANGŲ, KAD ASMENYS SU NEGALIA NEBŪTŲ DISKRIMINUOJAMI. ŠŪKIS: „STUMTI Į PRIEKĮ“
GAL IR JUMS PRIKLAUSO TOKIOS PASLAUGOS, TAČIAU NEŽINOTE, KAIP JAS GAUTI?
NAUJOVĖ: VIEŠAJAME SEKTORIUJE NUO 2024 METŲ SAUSIO ATSIRAS KVOTOS ŽMONĖMS SU NEGALIA
KAIP ELGTIS NEĮGALIAJAM, SULAUKUSIAM SENATVĖS PENSIJOS AMŽIAUS?
NAUDINGA ŽINOTI ASMENIMS SU NEGALIA, NORINTIEMS DIRBTI SAVARANKIŠKAI
- KAIP GAUTI KUO DAUGIAU DALINAMŲ VALDIŠKŲ PINIGŲ, KOMPENSACIJŲ IR PASLAUGŲ?
2024 metų liepos 29 d. e-leidinyje „Padėkime sau՚19“ skelbta, detaliai informuota, KUR KREIPTIS, KĄ REIKIA ŽINOTI dalyvumo lygio nustatymo klausimais. Pabrėžta buvo, jog privaloma nuodugniai susipažinti su LR neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo NR. I-2044 pakeitimo įstatymo turiniu ir ypač su to įstatymo 2 straipsniu.
Žmonėse sklando gatvės ir suoliuko pokalbių lygio kalbos, jog už tam tikro lygio dalyvumo išsirūpinimą, bet kuris senatvės pensininkas kas mėnesį gauna papildomus 200 eurų. Tas žmonėse kelia aistras, juolab, kad tuo daugiausia domisi ne tik patys senatvės pensininkai ir jie net nebegalėdami paeiti vis viena nusigauna iki artimiausio suoliuko ir alkanais žvilgsniai laukia kitų tokių pat kaip jie, iš kurių tarpo gal atsiras bent vienas galintis konkrečiai pasakyti, kur tuos 200 eurų kiekvieną mielą mėnesį už dyką dalina ir kaip juos gauti. Daugiausia tomis papildomomis šimtinėmis domisi tų senatvės pensininkų išlaikytiniai, kuriuos jie maitina, apmoka jų išlaidas degalams, sumoka už būsto šildymą, komunalines paslaugas ir net jų vaikų drabužius, maistą, pramogas apmoka taip pat tie senatvės pensininkai. Ne veltui senatvės pensininkai sėdėdami saulėtą dieną ant bendro viešojo naudojimo suoliuko pasakoja vieni kitiems, kur jų anūkėlė šiais metais jau buvo nukeliavusi ir populiariausias yra tas senatvės pensininkas, kurio anūkėlė dar nukeliaus ir iki Singapūro ar Naujosios Zelandijos ir visą jos nepigią kelionę apmokėjusiai močiutei ar seneliui atveš magnetuką, kurį, kas irgi yra ne retas atvejis, ji tiesiog išsimainė į cigaretę pigioje karčiamoje.
Paprasčiau tariant, reikia įsidėmėti, kad toje trūkstamos patikimos ir būtinos informacijos aplinkoje, daugeliui iš tų, kam žinoti privalu ir tai su jais tiesiogiai susiję, net nėra žinoma štai kas: jau yra Agentūra, trumpinys ANTAA, visas pavadinimas yra toks: Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Išliko teritoriniai skyriai, ANTAA paprastai yra ten pat, kur buvo ankstesnieji NDNT teritoriniai skyriai. Ten nuvykus galima pateikti prašymus, kitus dokumentus.
Taigi, „pagalbos koordinavimas skiriamas asmenims, kurie kreipiasi į Agentūrą dėl negalios vertinimo ir duoda sutikimą, kad jiems būtų teikiamas pagalbos koordinavimas. Jeigu asmuo nesutinka, kad jam būtų teikiamas pagalbos koordinavimas, Agentūra organizuoja tik negalios vertinimą. Pagalbos koordinavimo asmeniui su negalia skyrimo, organizavimo ir vykdymo tvarką nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras ar jo įgaliotos įstaigos vadovas“ (LR neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo NR. I-2044 pakeitimo įstatymo 32 str. 1 d.).
- VIS VIENA, JUMS VISA TAI --- TIK TAMSUS MIŠKAS, NIEKO NESUPRANTATE NEI APIE DALYVUMĄ, NEI NAUJĄ TVARKĄ. KĄ DARYTI?
Būtina susipažinti su šiuo teisės aktu, kurio suvestinė redakcija paskelbta 2024-07-04, o nauja redakcija jau buvo viešai prieinama nuo 2024-01-01: įsakymo Nr. A1-640/V-1048, jį pasirašė LR socialinės apsaugos ir darbo bei sveikatos apsaugos ministrai. Rasti reikiamą informaciją apie dalyvumo lygio nustatymo kriterijus ir detaliai aprašytą tvarką rasite įsakyme „Dėl dalyvumo lygio nustatymo kriterijų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“.
Įsakymo tekstinė apimtis itin nemaža. Visą jį pakartotinai publikuoti nėra reikalo, tekstas prieinamas internetu. Įsakyme yra labai svarbių priedų, pavyzdžiui, 1 priedas „Bazinio dalyvumo kriterijai“. Šiame priede galite savarankiškai išsinagrinėti, pavyzdžiui, kiek balų Jums bus skiriama, jei sergate sunkia nervų liga, esate alkoholikas ar narkomanas, turite kitų ligų, įgimtų patologijų, anomalijų, sveikatos sutrikimų, lėtinių susirgimų, nukentėjote nuo virusinių ar lytiniu keliu plintančių ligų ir taip toliau. Šio priedo apimtis labai didelė, galite drąsiai šią informaciją nagrinėti palikti savo stacionarinės gydymo, reabilitacijos įstaigos medikams, savo šeimos gydytojui, jei, žinoma, juo pasitikite, o patys dėl šio milžiniško informacijos kiekio net nesukti galvos. Beje, 1 įsakymo priedas tiesiogiai susijęs su 5 priedu.
Įsakyme „Dėl dalyvumo lygio nustatymo kriterijų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“ yra dar ir 2 priedas. Svarbūs 3 ir 4 priedai. Kadangi asmenys, pretenduojantieji į suteiktą ar pratęstą anksčiau turėtą specialiųjų poreikių lygį, kuris dabar jau vadinamas dalyvumo lygiu, ieškantieji, kaip susitvarkyti turimo ir realaus lygio dalyvumą, jo patvirtinimą dokumentais ir iš to sekančiomis privilegijomis, finansine nauda sau ar jiems paslaugas teikiantiesiems, neretai neturi prieigos prie interneto, negali valdyti mobiliųjų technologijų ir įrangos, nes jos tiesiog jiems niekas nenupirko, neapmokė, kaip ja naudotis, vis dėlto skelbiame visas 2, 3, 4 priedų lenteles, iš kurių nesunku suvokti, kas dar be Jūsų ligų, patologijų, turimų priklausomybių ir bendrojo sveikatos būklės lygio lemia tą dalyvumo lygį ir visa kita, kas su tuos susiję, ne tik papildomas šimtines eurų, gaunamas kas mėnesį iš Lietuvos Respublikos bendrojo biudžeto ir savivaldybėse prskirstomų viešųjų lėšų socialinėms reikmėms ir asmenų su negalia poreikiams užtikrinti.
Toliau cituojami 2, 3, 4 priedai:
Dalyvumo lygio nustatymo kriterijų ir tvarkos
aprašo
2 priedas
___________________________________________________________
(asmens sveikatos priežiūros įstaigos pavadinimas)
SIUNTIMAS Į ASMENS SU NEGALIA TEISIŲ APSAUGOS AGENTŪRĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS NEĮGALUMO LYGIUI, DALYVUMO LYGIUI, INDIVIDUALIOS PAGALBOS TEIKIMO IŠLAIDŲ KOMPENSACIJOS POREIKIUI AR LENGVOJO AUTOMOBILIO AR JO TECHNINIO PRITAIKYMO IŠLAIDŲ KOMPENSACIJOS POREIKIUI NUSTATYTI
|
20_-_-_ |
Nr. |
______ |
|
(data)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(siunčiamo asmens (toliau – asmuo) vardas ir pavardė, asmens kodas)
|
- Pagrindinė diagnozė (įrašoma išplėstinė diagnozė):
|
- Gretutinės (-ė) diagnozės (-ės) (įrašoma (-os) išplėstinė (-ės) diagnozė (-ės)):
|
- Asmens sveikatos būklė nuo paskutinio negalios vertinimo nepasikeitusi (Qtinkamą pažymėkite )
⬜ nepasikeitusi
⬜ pasikeitusi
Pastaba. Rengiant siuntimą dėl dalyvumo lygio nustatymo pirmą kartą, pildyti šio punkto nereikia. Jeigu pažymėjote, kad asmens sveikatos būklė nuo paskutinio negalios vertinimo nepasikeitusi, 4–6 punktų pildyti nereikia.
- Sveikatos būklė ir gydymo eiga:
|
- Sveikatos būklės aprašymas:
Eil. Nr. |
Gydytojo išvados data |
Gydytojo specialybė |
Išliekantys organizmo funkcijų sutrikimai, tyrimų duomenys, gydytojų specialistų išvados, patvirtinančios ligos sunkumą ir diagnozę (priedai pridedami) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Atliktų laboratorinių ir (arba) instrumentinių tyrimų informacija:
|
|
|
|
|
|
|
|
(gydytojo vardas ir pavardė) |
|
(gydytojo kodas) |
|
(gydytojo specialybė) |
|
(parašas) |
_______________________
Dalyvumo lygio nustatymo kriterijų ir tvarkos
aprašo
3 priedas
INDIVIDUALIOS PAGALBOS POREIKIO KLAUSIMYNAS
________________
(data)
___________________________________________________________________________
(asmens vardas ir pavardė)
___________________________________________________________________________
(vieno iš asmens tėvų (įtėvių), pilnamečių vaikų, sutuoktinio, globėjo (rūpintojo), aprūpintojo ar asmens įgalioto kito asmens, ar asmeniui atstovaujančio jo nuolatinės gyvenamosios vietos savivaldybės socialinio darbuotojo, ar socialinės globos įstaigos, kurioje asmuo gyvena nuolat, socialinio darbuotojo) (toliau – atstovas) vardas ir pavardė)
___________________________________________________________________________
(Darbuotojo, užpildžiusio Individualios pagalbos poreikio klausimyną (toliau – klausimynas) vardas, pavardė, įstaigos, kurioje jis dirba pavadinimas, pareigos)
Ar asmuo ar atstovas sutinka, kad būtų sudaromas pagalbos planas (tinkamą pažymėkite):Q
sutinkac
nesutinkac
Į toliau esančius klausimus apie asmenį atsako pats asmuo ar atstovas.
I dalis
Ši dalis pildoma remiantis dalyvumo lygiui nustatyti pateiktais dokumentais, nurodytais Dalyvumo lygio nustatymo kriterijų ir tvarkos apraše ir asmens ir (ar) asmens atstovo pateikta informacija. Ši dalis balais nevertinama.
|
|
QTinkamą pažymėti |
Lytis |
Moteris |
|
Vyras |
|
|
Amžius (metais) |
___________ |
|
Išsilavinimas (žymima viena aukščiausia įgyto išsilavinimo pakopa) |
Nesimoko (dirbantis asmuo iki 18 metų nedalyvauja švietimo sistemoje) |
|
Neturi pradinio išsilavinimo (nebaigęs pradinio ugdymo programos) |
|
|
Pradinis išsilavinimas (4 klasės) |
|
|
Pagrindinis išsilavinimas (10 klasių) |
|
|
Vidurinis išsilavinimas (12 klasių); profesinė kvalifikacija |
|
|
Aukštasis išsilavinimas (bakalauras, magistras, mokslų daktaras) |
|
|
Dalyvavimas mokymuose, kursuose, švietimo programose |
Asmuo dalyvauja (dalyvavo) mokymuose, kursuose, švietimo programose (pvz.: kvalifikacijos kėlimo seminaruose, socialinių įgūdžių programoje) |
|
Asmuo nedalyvavo mokymuose, kursuose, švietimo programose |
|
|
Užimtumas darbo rinkoje |
Dirba |
|
Bedarbis (-ė), (registruotas (-a) Užimtumo tarnyboje prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Užimtumo tarnyba) |
|
|
Ekonomiškai neaktyvus asmuo (nedirba ir neieško darbo dėl negalios, pensinio amžiaus, studijų ar kitų priežasčių, neregistruotas Užimtumo tarnyboje) |
|
II dalis
Šioje dalyje pateikti klausimai susiję su kasdiene asmens veikla. Ši klausimyno dalis vertinama balais. Pildant klausimyną reikia pažymėti (apibraukti) skiriamą balą.
0 balų – nėra pagalbos poreikio, kai asmeniui nereikia jokios pagalbos dalyvauti įvardytos srities veikloje (pažintinės funkcijos ir gebėjimai nėra sutrikę) arba pagalbos poreikis neaktualus.
1 balas – nedidelis pagalbos poreikis, kai asmeniui retai reikia pagalbos dalyvauti įvardytos srities veikloje, asmuo turi nedidelių sunkumų atlikti įvardytos srities veiksmus savarankiškai ir saugiai ir (arba) nežymiai sutrikusios pažintinės funkcijos ir gebėjimai.
2 balai – vidutinis pagalbos poreikis, kai asmeniui kartais reikia pagalbos dalyvauti įvardytos srities veikloje, atlikdamas įvardytos srities veiksmą turi vidutinių sunkumų, kartais pats savarankiškai ir saugiai veiksmų neatlieka ir (arba) iš dalies sutrikusios pažintinės funkcijos ir gebėjimai.
3 balai – didelis pagalbos poreikis, kai asmeniui dažnai reikia pagalbos dalyvauti įvardytos srities veikloje, atlikdamas veiksmą turi didelių sunkumų, dažnai pats savarankiškai ir saugiai veiksmų neatlieka ir (arba) ryškiai sutrikusios pažintinės funkcijos ir gebėjimai.
4 balai – nuolatinis pagalbos poreikis, kai asmeniui nuolat reikia pagalbos dalyvauti įvardytos srities veikloje ir (arba) pats neatlieka veiksmų dėl labai ryškiai sutrikusių pažintinių funkcijų ir gebėjimų.
Veiklos sritis |
Pagalbos poreikis (balais) |
|||||
1. Pažinimas |
||||||
1.1. Susikaupimas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.2. Atmintis |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.3. Orientacija laike |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.4. Kasdienių problemų ir jų sprendimo būdų suvokimas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.5. Kasdienių problemų sprendimas (gebėjimas išspręsti problemas) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.6. Naujų dalykų įsisavinimas ir taikymas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.7. Regimosios informacijos suvokimas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.8. Girdimosios informacijos suvokimas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.9. Informacijos suvokimas kitais jutimo organais (liečiant, ragaujant, uodžiant) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.10. Rašymas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.11. Skaičiavimas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.12. Skaitymas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.13. Kalbėjimas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1.14. Sensorinis jautrumas (padidėjęs arba sumažėjęs jautrumas klausos, regos, lytėjimo ir kitiems dirgikliams, pvz.: jautrumas drabužių, maisto tekstūrai) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Pagalbos koordinavimas pažinimo srityje (jei poreikis nustatytas)
Pagalbininko (specialisto) pagalbos gerinant pažinimo funkcijas poreikio pagrindimas:
Pagalbinės (-ių) priemonės (-ių) gerinant pažinimo funkcijas ir (ar) mokymo ja (jomis) naudotis poreikio pagrindimas:
|
||||||
Veiklos sritis |
Pagalbos poreikis (balais) |
|||||
2. Judėjimas (mobilumas) |
||||||
2.1. Smulkioji motorika (nykščio, kitų pirštų, plaštakos valdymas) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.2. Peties ir (ar) rankos valdymas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.3. Sėdėjimas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.4. Atsistojimas iš sėdimos padėties |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.5. Persikėlimas iš vienos padėties į kitą |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.6. Stovėjimas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.7. Lipimas laiptais |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.8. Judėjimas namuose |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.9. Trumpo atstumo ėjimas (kieme, artimiausioje 50–100 metrų aplinkoje) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.10. Ilgo atstumo ėjimas (tolimesnėje, daugiau nei 100 metrų aplinkoje) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.11. Kūno suvokimas ir orientacija aplinkoje (namuose ir kitoje erdvėje) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.12. Naudojimasis viešuoju transportu |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
2.13. Naudojimasis privačiu ir (arba) specializuotu transportu |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Pagalbos koordinavimas judėjimo (mobilumo) srityje (jei poreikis nustatytas)
Pagalbininko (specialisto) pagalbos judėjimui (mobilumui) ir orientacijai palengvinti poreikio pagrindimas:
Pavėžėjimo (transporto organizavimo) paslaugų poreikio pagrindimas:
Būsto (gyvenamosios aplinkos) pritaikymo judėjimui (mobilumui) ir orientacijai palengvinti poreikio pagrindimas:
Pagalbinės (-ių) priemonės (-ių) judėjimui (mobilumui) ir orientacijai palengvinti ir (ar) mokymo ja (jomis) naudotis poreikio pagrindimas:
|
||||||
Veiklos sritis |
Pagalbos poreikis (balais) |
|||||
3. Savipriežiūra |
||||||
3.1. Viso kūno prausimasis, maudymasis (vonioje, duše, naudojant dubenį ar kitą priemonę) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
3.2. Tinkamos aprangos pasirinkimas (pagal oro sąlygas, aplinką) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
3.3. Rengimasis (gebėjimas apsirengti) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
3.4. Valgymas (valgymo trukmė, maisto produktų racionas, mitybos režimo laikymasis ir kt.) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
3.5. Naudojimasis tualetu |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
3.6. Buvimas namuose vienam (be priežiūros) ilgiau negu parą |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Pagalbos koordinavimas savipriežiūros srityje (jei poreikis nustatytas)
Pagalbininko (specialisto) pagalbos atliekant savipriežiūros veiksmus, įgyjant ir (ar) ugdant socialinius įgūdžius poreikio pagrindimas:
Pagalbinės (-ių) savipriežiūros priemonės (-ių) ir (ar) mokymo ja (jomis) naudotis poreikio pagrindimas:
Būsto (gyvenamosios aplinkos) pritaikymo savipriežiūrai (saugumo) užtikrinti poreikio pagrindimas:
|
||||||
Veiklos sritis |
Pagalbos poreikis (balais) |
|||||
4. Bendravimas ir kasdienė veikla |
||||||
4.1. Bendravimas (pokalbio užmezgimas ir palaikymas) su nepažįstamais žmonėmis (pvz.: kasininku apsiperkant, praeiviu gatvėje) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
4.2. Bendravimas (pokalbio ir santykių palaikymas) su artimaisiais ir draugais |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
4.3. Socialiai priimtino elgesio normų suvokimas ir laikymasis |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
4.4. Naudojimasis daiktais (jų suradimas, paėmimas, perkėlimas, naudojimas pagal paskirtį) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
4.5. Maisto ruošimas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
4.6. Namų ruošos darbai (atlikimo greitis, efektyvumas, užbaigimas) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
4.7. Asmeninių reikalų tvarkymas įstaigose (pvz.: pašte, kirpykloje, banke, migracijos tarnyboje, autoservise) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
4.8. Kasdienių užduočių atlikimas darbe ar ugdymo įstaigoje (atlikimo greitis, efektyvumas, užbaigimas) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
4.9. Naudojimasis telefonu ir (arba) kompiuterine technika |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
4.10. Apsipirkimas, pirkinių ir biudžeto planavimas |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
4.11. Rūpinimasis sveikata (pvz.: paskirtų vaistų vartojimas, mankšta, sveikos mitybos svarbos suvokimas, periodiškas sveikatos būklės sekimas sveikatos priežiūros įstaigoje) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
4.12. Miego kokybė (natūralaus miego ypatumai, nuo kurių priklauso optimalus fizinis ir psichinis poilsis) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Pagalbos koordinavimas bendravimo ir kasdienės veiklos srityje (jei poreikis nustatytas)
Pagalbininko (specialisto) pagalbos bendraujant ir (ar) kasdienei veiklai poreikio pagrindimas:
Kompleksinės, laikino atokvėpio ar kitos pagalbos asmeniui (šeimai) poreikio pagrindimas:
Darbo rinkos (profesinio užimtumo) paslaugų poreikio pagrindimas:
Materialinės paramos poreikio pagrindimas:
Pagalbinės (-ių) priemonės (-ių) bendrauti, kasdienei veiklai ir (ar) mokymo ja (jomis) naudotis poreikio pagrindimas:
Būsto (gyvenamosios aplinkos) pritaikymo kasdienei veiklai poreikio pagrindimas:
|
||||||
Veiklos sritis |
Pagalbos poreikis (balais) |
|||||
5. Dalyvavimas (įsitraukimas) |
||||||
5.1. Įsitraukimas į įvairias užimtumo formas ir (ar) išsilaikymas darbo vietoje |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
5.2. Asmeninis požiūris ir veiksmai, darantys įtaką įsitraukimui į visuomeninę veiklą ir (arba) dalyvavimui joje (pvz.: šventėse, religinėse apeigose, minėjimuose, bendruomenės susirinkimuose, kituose renginiuose) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
5.3. Kitų asmenų požiūris ar veiksmai, darantys įtaką įsitraukimui į visuomeninę veiklą ir (arba) dalyvavimui joje |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
5.4. Fiziniai barjerai ir kliūtys, darančios įtaką įsitraukimui į visuomeninę veiklą ir (arba) dalyvavimui joje |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Pagalbos koordinavimas dalyvavimo (įsitraukimo) srityje (jei poreikis nustatytas)
Darbo rinkos (profesinio užimtumo) paslaugų poreikio pagrindimas:
Pagalbininko (specialisto) pagalbos, dalyvaujant darbo, visuomeninėje veikloje, įveikiant fizines ir (ar) psichologines kliūtis, poreikio pagrindimas:
Pagalbinės (-ių) priemonės (-ių) įsitraukimui į visuomeninę veiklą ir (ar) mokymo ja (jomis) naudotis poreikio pagrindimas:
|
||||||
6. Aplinkos veiksniai Aplinkos veiksnių vertinimas (balai nėra skiriami) atliekamas, atsižvelgiant į fizinę ir (ar) socialinę aplinkas, kuriose asmuo gyvena ir (ar) leidžia laiką. Aplinkos veiksniai vertinami atsižvelgiant į konkretaus vertinamo asmens situaciją. Aplinkos veiksnio žymėjimas parodo, kad konkretus veiksnys daro įtaką asmens pagalbos poreikiui skirtingose gyvenimo srityse. |
||||||
6.1. Produktai ir technologijos |
ir pateikti komentarąQTinkamą pažymėti |
|||||
6.1.1. Specialūs asmeninio naudojimo produktai (pvz.: specialus maistas, vaistai, sauskelnės, kateteriai, klausos aparatai, implantai, kitos medicinos priemonės) |
|
|||||
6.1.2. Gyvenamoji aplinka (būstas) (pvz.: ranktūriai, pandusai, rampos, praplatintos durų angos, saugos priemonės, taktiliniai paviršiai, apšvietimas) |
|
|||||
6.1.3. Ugdymosi, darbo, laisvalaikio užimtumo aplinka (pvz.: erdvi lifto kabina, jutikliniai mygtukai, nuorodos, reguliuojamas stalviršio aukštis, minkšta kabineto sienų danga) |
|
|||||
6.1.4. Viešieji pastatai (pvz.: nuorodos, nuolydžiai, erdvi lifto kabina, asmeniui su negalia skirta tualeto patalpa, ne lytėjimu valdomos sistemos įstaigose) |
|
|||||
6.1.5. Transporto infrastruktūra (pvz.: žemagrindė viešojo transporto priemonė, vieta asmens su negalia vežimėliui, garsinis ir vaizdinis pranešimas apie stoteles, nuožulnus šaligatvis su perspėjamais iškiliais paviršiais arba vedančia linija, garsinis šviesoforas) |
|
|||||
6.1.6. Techninės pagalbos priemonės, reikalingos mobilumui ir transportuoti (pvz.: (baltoji) lazdelė, vaikščiojimo rėmas, skuteris, asmens su neįgalia vežimėlis) |
|
|||||
6.1.7. Techninės pagalbos priemonės, reikalingos komunikuoti (pvz.: kalbos sintezatorius, kalbinis dialoginis įtaisas, kitos komunikavimo priemonės) |
|
|||||
6.1.8. Techninės pagalbos priemonės, reikalingos mokyti(s), ugdyti(s), dirbti, leisti laisvalaikį (pvz.: mokymosi planšetė, burna valdoma kompiuterio pelė, specializuota kompiuterio klaviatūra, elektroninis didintuvas) |
|
|||||
6.1.9. Techninės pagalbos priemonės, reikalingos savipriežiūrai, savireguliacijai, kasdienei veiklai (pvz.: lovos staliukas, vonios suoliukas, paaukštinta tualeto sėdynė, pasunkintos priemonės, garsą slopinančios ausinės, šviesos terapijos ir kitos regos, klausos, judėjimo priemonės) |
|
|||||
6.2. Aplinkinių pagalba ir nuostatos |
|
|||||
6.2.1. Artimųjų (pvz.: šeimos, draugų, giminaičių, kaimynų) teikiama pagalba (įvardijamas ryšys su asmeniu ir nurodoma teikiama pagalba) |
|
|||||
6.2.2. Požiūrio ir nuostatų (pvz.: asmens, artimųjų, įstaigų specialistų) įtaka gyvenimo kokybei |
|
|||||
6.3. Paslaugos ir pagalba (teikiama specialistų) |
|
|||||
6.3.1. Socialinės paslaugos (pvz.: pagalba į namus, dienos socialinė globa asmens namuose arba dienos centre, trumpalaikė arba ilgalaikė socialinė globa globos namuose, kompleksinės paslaugos šeimai, asmeninis asistentas) |
|
|||||
6.3.2. Sveikatos priežiūros paslaugos (pvz.: medicininė arba psichosocialinė reabilitacija, ambulatorinė slauga asmens namuose, stacionarus palaikomasis gydymas ir slauga, laboratorinė diagnostika) |
|
|||||
6.3.3. Švietimo ir ugdymo arba darbo rinkos paslaugos (pvz.: formalus ir neformalus švietimas (ugdymas), kvalifikacijos įgijimas, tarpininkavimas įdarbinant, darbo asistentas) |
|
|||||
6.3.4. Komunikavimo paslaugos (informacija prieinamu būdu ir priemonėmis (pvz.: informacija interneto svetainėse, viešų paslaugų portaluose ir (arba) elektroninių dokumentų formose; ekrano didinimas, balso sintezė ar kt. pritaikymas asmenims su skirtinga negalia) |
|
|||||
6.3.5. Kultūros (pramogų) ir sporto paslaugos (pvz.: kinas, teatras, muziejai, koncertai, šventės, baseinai, sporto klubai, sporto varžybos) |
|
|||||
6.4. Civilinė sauga |
|
|||||
6.4.1. Pagalba ekstremalios situacijos (nelaimės) atveju (paliekant namus, laikinai apsigyvenant kolektyvinės apsaugos statinyje ir kt.) |
|
|||||
Iš viso klausimų – 49 |
Balų suma |
0 |
49 |
98 |
147 |
196 |
Iš viso asmens balų |
|
_____________________
Dalyvumo lygio nustatymo kriterijų ir tvarkos
aprašo
4 priedas
KRITERIJAI, KURIUOS ATITIKUS, ASMENIUI NUSTATOMAS DALYVUMO LYGIS AR NEĮGALUMO LYGIS, NEVERTINANT BAZINIO DALYVUMO IR INDIVIDUALIOS PAGALBOS POREIKIO, SĄRAŠAS
Eil. Nr. |
Kriterijai |
Nustatomas dalyvumo lygis, proc. |
Nustatomas neįgalumo lygis |
1. |
Cerebrinis paralyžius ar centrinės nervų sistemos sutrikimas, kai yra tetraplegija, kiti sunkūs judėjimo funkcijos sutrikimai, kai valingi judesiai išnykę visose galūnėse (raumenų jėga įvertinta 0 balų) arba pagal Stambiosios motorikos klasifikacijos sistemą cerebriniam paralyžiui (angl. Gross Motor Function Classification System) atitinka V lygį ar vaikų iki 5 metų stambiosios motorinės raidos koeficientas pagal vaiko amžių ir diagnozę atitinkantį testą (pagal diagnostinį vaiko raidos vertinimą (angl. Diagnostic Inventory For Screening Children) ar kitą adaptuotą metodiką) yra 30 % ar mažiau ir (ar) cerebrinio paralyžiaus diagnozę turinčių vaikų GMFCS atitinka IV–V lygį |
0 |
Sunkus |
2. |
Nugaros smegenų pažeidimas C4 arba aukštesniame lygyje, kai yra tetraplegija ir visiškas dubens organų funkcijos sutrikimas, pagal ASIA (angl. American Spinal Injury Association) klasifikaciją – A tipas |
0 |
Sunkus |
3. |
Miastenija, generalizuota forma, kai reikia intubacijos |
0 |
Sunkus |
4. |
Sunkus arba gilus protinis atsilikimas (pagal Tarptautinės statistinės ligų ir sveikatos sutrikimų klasifikacijos dešimtąjį pataisytą ir papildytą leidimą „Sisteminis ligų sąrašas“ (Australijos modifikacija, TLK-10-AM, įdiegtą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. vasario 23 d. įsakymu Nr. V-164 „Dėl Tarptautinės statistinės ligų ir sveikatos sutrikimų klasifikacijos dešimtojo pataisyto ir papildyto leidimo „Sisteminis ligų sąrašas“ (Australijos modifikacija, TLK-10 AM) įdiegimo“), žymimų kodais F72 ir F73) Pastaba. Šis kriterijus taikomas ir tais atvejais, kai neįgalumo lygis prilyginamas dalyvumo lygiui, vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo 19 straipsnio 5 dalimi |
0 |
Sunkus |
5. |
Išsėtinė sklerozė, kai išplėstinė negalios vertinimo skalė (angl. Expanded Disability Status Scale) 9–9,5 balo |
0 |
Sunkus |
6. |
Taikoma paliatyvioji pagalba |
0 |
Sunkus |
__________________
Skelbdami šią informaciją ir nemažų apimčių 2, 3, 4 priedų lenteles, tikimės, kad nors minimaliai išvengsite nežinios, kažkaip susipažinsite ar jus supažindins su jums būtina žinoti informacija ir išvengsite perteklinio streso apklausose, kai teks atsakinėti į gausybę klausimų ar už jus tai darys artimieji, globėjai, prižiūrintieji medikai.
Tik būtina žinoti dar ir tai, kad panašios lentelės, kaip yra aukščiau paskelbti 2, 3, 4 priedai, neretai yra keičiamos, atnaujinamos. Taip pat būtina žinoti, kad neretai nutinka ir taip, kad apie tuos pakeitimus, atnaujinimus taip pat niekas ar beveik niekas „nežino“ ir iš medikų, ir iš tiesiogiai su tuo susijusiųjų tarnautojų tarpo.
Todėl kiekvienas iš asmenų su negalia tarpo esate absoliučiai vieni prieš informacijos laviną ir kaip tą informaciją atsirinksite, įsisavinsite, pritaikysite savo poreikiams, yra tik jūsų vienų reikalas.
Puolantieji paaiškinti, pakomentuoti, labai saldūs ir paslaugūs įvairių lygių aiškintojai dažniausiai siekia vien tik asmeninės naudos ir / ar elementariai yra prekeiviai naujos kartos įranga, banko debito kortelėmis ar bando įbrukti jums nė nereikalingas ir nepageidaujamas paslaugas, išplatinti rinkoje dar nepopuliarius medikamentus, maisto papildus, išreklamuoti grėsmingas, nenaudingas chirurgines operacijas, kviesti jus būti organų ar limfos, kraujo donorais ir taip tapti tiesiog lėtai nužudomu ir nukankintu palaipsniui asmeniu ar viešinti nebepopuliarias sanatorijas bei tiesiog tyliai ramiai ir nachališkai perimti jūsų gaunamų pašalpų, pensijų, kompensacijų ir receptinių vaistų likučius, pasistatyti itin didelės vertės dirbtuves regioniniuose parkuose ir gamtos draustiniuose ir juos apiforminti kaip jūsų, neva, darbo vietą tiesiog paėmę jūsų asmens duomenis, bibliotekoje ir muziejuje prisirašę milijonines sumas už, atseit, jums suteiktas paslaugas ir parodytus koncertus, performansus, kur nesate iš viso niekada nė buvę, bet su jūsų duomenimis tos iš biudžeto išlaikomos įstaigos pumpuoja viešuosius LR nacionalinio ir savivaldybių biudžetų, ES bei kitų valstybių-donorių išteklius lyg su reaktyvinio veikimo pinigų siurbimo pompa sau į asmenines kišenes su priedanga, kad remiama „kultūra“ ir balagano cirkas / teatras pijokų apšlapintame ir prostitučių apvemtame patvoryje ar patiltėje nori įsigyti skaitmenizuotą cirko palapinę, kad galėtų savo aferas platinti vis kitose vietose taip išvengdami atsakomybės ir visur vietinius gyventojus reketuodami duoti jiems pinigų, maisto, daiktų didesnės vertės ir žaislų, pavyzdžiui, iš karo veiksmų simuliavimo klasės ir t.t. bei leisti jiems statyti vadinamas „Mordos“ mokyklas, darželius elementariai apiplėšiant vietinius gyventojus ir jų normalius vaikus, kurie iš tiesų gali mokytis, bet į „Mordos“ įstaigas niekada neis, nes ten bet koks cirko idioto ar profesoriaus-bepročio vaikas, anūkas būdamas nepakaltinamu kaip ir jo mama su tėvu išbadys tam normaliam sveikam vaikui akis ir kaltų nebus, o negalios nustatymo tvarka bus tokia, kad tam bepročio muzikanto-profesoriaus anūkui ar proanūkiui dar ir kokius 4-5 tūkstančius eurų išrašys kaip kompensaciją kas mėnesį iš LR biudžeto, nes tas idiotas „labai nukentėjo“ nuo klasiokų, kurių tėvai vis dar nėra narkomanai ir kurie nesutiko, kad tas idiotas vaikas nebaudžiamas badytų sveikiems vaikams akis ar spjaudytų mokytojai tiesiai į veidą pamokos metu, kas yra įprasta, pavyzdžiui, Vilniuje ir faktai apie tai žinomi.
Deja, bet būtent tokia yra ta „reforma“ Lietuvoje. Ir normalūs, vis dar sveiko proto žmonės, Lietuvos Respublikos teisėti piliečiai, tą žino.
Natūralu klausti. Jei tas yra žinoma, kodėl dar kartą paskelbta apie tai? Bet dar natūraliau yra suprasti: išprotėję profesoriai-muzikantai-teatralai ir juos supančios elementariai nusikalstamų struktūrų tiesiogine ta žodžio prasme gaujos idiotų, klapčiukų, įtaisytų visur, kur tik yra viešųjų išteklių perskirstymas, viešieji pirkimai, bet kokia net menkiausia įtakos ar galios demonstravimo sritis, gyvenančiųjų nuo dozės narkotikų iki dozės, bejėgių dvokiančių išsigimėlių, realiai kenkiančių visuomenei, kelia galvas.
Tas yra pagrindinė grėsmė esamu metu. Ir tokia padėtis niekaip nestabdoma, veiksmai, kurie būtini tokiomis aplinkybėmis, neatliekami iš viso. Visuomenė nuolatos dezinformuojama ir mulkinama. Visais klausimais. Įskaitant, žinoma, negalios reformą plačiąja prasme.
Ir jei reikėtų pora žodžių apibūdinti esamą padėtį, tie žodžiai būtų tokie: „Bepročiai, idiotai siautėja ir nusikalsta nevaržomai ir už tą siautėjimą susirenka visas įmanomas viešąsias lėšas, prisidėdami prie viso to dar ir apgaule, aferizmu, mulkinimo keliu užgrobtus asmeninius pažeidžiamiausių visuomenės grupių asmenų uždirbtus pinigus, kitų rūšių turtą, įskaitant ir našlaičių ar itin skurdžiai gyvenančiųjų šeimų vaikų vidaus organus, limfą, kraują, net jų svajones, ateitį ir kūrinius, visus įmanomus išteklius bei kt., nes viso to "labai" reikia, neva, nusipelniusiai gyventi geriau migruojančiai rusakalbei Mordai ir jos idiotams, panašiems į mutavusius gyvulius vaikams“.
Parengta pagal:
Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo NR. I-2044 pakeitimo įstatymas. 2022 m. gruodžio 20 d. Nr. XIV-1722. Prieiga:
<https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/b891853285db11edbdcebd68a7a0df7e?jfwid=-mmidcp7yu>, žr. 2024-10-07.
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymas “Dėl dalyvumo lygio nustatymo kriterijų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“. Nauja redakcija nuo 2024-01-01:
Nr. A1-640/V-1048, 2023-10-03, paskelbta TAR 2023-10-03, i. k. 2023-19334. Prieiga:
<https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.252941/asr>, žr. 2024-10-07.
Kiti susiję LR, JT, ES teisės aktai.
Kiti informacijos šaltiniai: viešojo valdymo institucijų informacija, dokumentai, renginiuose viešinta informacija; 42 metus kaupta informacija neformalių interviu, stebėsenos ir kitais metodais; archyvinės medžiagos ir dokumentų analizė.